Sunday, October 18, 2009

info

I copy and paste from flylah forum posted by muhaimin86 ....My

kena tunggu perkembangan PEMBENTANGAN EKONOMI 2010 ni..

kena give attention to these things..

1) BAJET untuk Kementerian Pembangunan Luar Bandar (KPLB)
2) Brape KPLB bagi untuk setiap agensi bawah dia (termasuk la MARA)
3) Brape MARA dapat
4) Daripada jumlah yang MARA dapat 75% adalah untuk Bhgn Penganjuran Pelajaran
5) Kalo 2009, 700juta MARA dapat.. 550juta untuk Bahagian Penganjuran Pelajaran dan 60-70 kadet pilot (1 sesi interview) dapat loan (70 x 250k = 17.5 juta)
6) Rumors kata bajet dikurangkan untuk tahun 2010.. Let say MARA dapat 500juta.. Bhgn Penganjuran Pelajaran akan dapat 375juta.. maknenye penurunan 32% daripada 2009.. so katakan kadet pilot pon tolak 32%.. maknenye Mara akan taja 52-53 orang.. dengan jumlah angaran pinjaman (53 x 250k = 13.25juta)

sume yang aku bgtau td tu, kalo berdasarkan bajet yang mara dapat.. tapi, kalo ikut pegawai mara (nama dirahsiakan).. ada bebrapa perkara lain pasal pgrm pinjaman untuk pilot ni..

masalah pertama.. byk flying school ada pblm..
1) ada yang ada aicraft tapi kena ground sebab tak lepas DCA airworthiness certificate = takde aircraft.. (usually amek masa 3-4 bulan nak dapat part dan repair dan mohon certificate tu)
2) yang takde instructor = takle nak proceed ground school pon.. (syarat nak amek exam DCA mesti ada instructor yang assign untuk each papers supaya paper exam boleh release kat student)
3) flying school takde agreement pon dgn Mara = mara takle bagi pinjaman kat kadet dia la.. (takde makne la mohon mara pon)
4) flying school sentese naikkan harga minyak kapal terbang (kerosin) = yuran jadi makin mahal (padahal harga market murah jer dari yan FA jual kat kadet)

jadi, korang rajin2 la masuk forum flying school yang korang nak enroll.. tny kadet2 yang dah masuk kat situ ape masalah flying school korang.. kalo terpakse merendah diri nak tny setiap orang pon takpe.. yang penting korang dapat info yang betul.. kadet2 besenye akan cite masalah kat FA.. kalo masalah stkt makan tak sedap tu takpe la.. kalo yang besar2 tu baik la withdraw.. sebab mara mungkin tanak taja lagi da FA yang byk pblm..

so, skrg masalah kedua..
1) job market - mara punye budak yang dah dapat tajaan.. batch 1-2 dah grad.. takde keje lagi.. cume 3-4 orang jer yang dah keje..
2) pangarah baru - dia kata pgrm pinjaman pilot akan diteruskan bile budak yang dah grad mula byr.. baca balik (1)
3) ekonomi recession - keje kat airline on masih tak bertambah walopon kadet pilot dah semakin ramai 9 currently +-200 kadet garduate every 2 months from 7 FA in malaysia.. in future pon tak nampak lagi, bile ekonomi nak ok..
4) airlines pon ada kadet dorg - MAS + MARA.. skrg ni, MARA taja sume kadet2 MAS.. maknenye MAS nak pilot jer MARA akan taja.. Kemungkinan untuk amek pilot yang grad sendiri (private cadet) kecik la..

Good things..
1) Air asia dah start fly g US.. nak pakai pilot
2) Airasia beli kapal terbang.. 2010-2011 akan start dapat.. ada few yang long haul punyer aircraft = pilot yang ada akan naik pangkat.. ada lubang kosong untuk new pilots (first officer position will be available)

Good thing gone bad..
1) airasia pon dah slow dengan intake kadet airasia (aku pon apply kadet airasia.. dah 3 bulan inerview, masih takde yang dipanggil)
2) byk kapal terbang, tapi LCCT dah terlalu padat.. ada aircraft pon airasia terpaksa hold on sampai la airasia dapat bina LCCT kedua (bile? - taktau lagi, government pon tanak bagi airasia buat LCCT kedua - politik)

what choice do we have?
1) kalo mara ada interview.. at the moment since the loan was closed (300++ applications)
2) we have to be available with so much of pilot knowledge.. so, we have to be as good as a pilot.. kalo stakat g interview tu "saya memang minat nak jadik pilot semenjak azali lagi" <-- ayat standard.. answer these for our interview..
a) what do i know about pilot cadet course?
b) how many license i have to get before i became airline pilot?
c) what are the subjects that i have to learn?
d) what is it in all the subjects? explain in details.. (example : human performance, airlaw, etc..)
e) can i sell myself to the airlines after i graduated? (beside having pilot license what qualities do we have?)
f) do i even have the look of a pilot? (kalo dah peribadi pon dah selekeh, bilik tak reti nak kemas, baju pon tak gosok.. hmm..)

soklan no.6 tu la yang selalu wat orang tak lps job interview.. nampak cam bodo2 je kan.. tapi.. lu pikir la sendiri..

kata2 aku mmg pedas.. tapi tu la realitinye.. lebih baik dari ada harapan yang samar2.. lebih baik hadapi realiti yang kejam.. mintak maaf kalo ada yang terguris.. as much it hurts to you all, it does the same to me.. reminder for myself and all of us pilot wannabes..

goodluck to all of us.. see you all in the cockpit..

No comments:

Post a Comment

come on,go ahead laa...give a comment :)